Era inevitable i previsible: tot i les centenars de desenes d’opinions d’experts i erudits en la matèria, la Nintendo Switch torna a tancar un nou any fiscal (en aquest cas, el Q4 del FY24) disposant d’una potència al mercat que, a hores d’ara, i tenint en compte que fa nou anys del seu anunci, comença a ser una situació que, directament, podem qualificar sense cap mena de problema d’històrica dins del sector dels videojocs, almenys tal com el coneixem en aquest precís instant. Així doncs, i fent el clàssic resum en català que us oferim des de fa anys a NintenhypeCat, la primera dada destacable és la de sempre: el 07/05/2024, la Nintendo Switch ha arribat als 141,32 milions d’unitats distribuïdes (uns 2 milions més respecte a l‘anterior quart fiscal, xifra que se situava als 139,36 milions) i a 1235,82 milions de jocs venuts (gairebé 36 milions més, ja que l’anterior quart la xifra era de 1200,10 milions). Tot i la destacable pèrdua de potència de vendes, insistim, com sempre, que és la tercera consola més venuda de la història, just per darrere de la Nintendo DS (154,02) i la PlayStation 2 (158,70), però a hores d’ara el somni de Nintendo de poder-se superar a si mateixa és, com a mínim, complex. L’anterior quart fiscal parlàvem de l’augment de vendes de la PlayStation 5, que li estava traient percentatge de mercat a la Switch. La tendència s’ha mantingut, però l’híbrida de Nintendo continua al capdavant amb un 62,1% de dominància global (la PS5, amb un 25,3%, i la Xbox Series X/S, amb un 12,6%, es queden en segona i tercera posició). I, com ja és clàssic en aquests últims informes, el ‘top 10’ de les aventures exclusives més venudes de la plataforma no s’ha mogut. Tots els títols del podi han augmentat els seus números de distribució, havent de destacar els sorprenents milions d’unitats distribuïdes de títols com el Luigi’s Mansion 3 (14,25), Super Mario 3D World + Bowser’s Fury (13,47), Super Mario Bros. Wonder (13,44), Splatoon 3 (11,96), Kirby and the Forgotten Land (7,52), Pikmin 4 (3,48) o el Super Mario RPG Remake (3,31).

 

  • Mario Kart 8 Deluxe – 61,97 (anterior quart fiscal: 60,58 milions d’unitats)
  • Animal Crossing: New Horizons – 45,36 (anterior quart fiscal: 44,79 milions d’unitats)
  • Super Smash Bros. Ultimate – 34,22 (anterior quart fiscal: 33,67 milions d’unitats)
  • The Legend of Zelda: Breath of the Wild – 31,85 (anterior quart fiscal: 31,61 milions d’unitats)
  • Super Mario Odyssey – 27,96 (anterior quart fiscal: 27,65 milions d’unitats)
  • Pokémon Espasa / Escut – 26,27 (anterior quart fiscal: 26,17 milions d’unitats)
  • Pokémon Escarlata / Porpra – 24,92 (anterior quart fiscal: 24,36 milions d’unitats)
  • Super Mario Party – 20,66 (anterior quart fiscal: 20,34 milions d’unitats)
  • The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom – 20,61 (anterior quart fiscal: 20,28 milions d’unitats)
  • New Super Mario Bros. U Deluxe – 17,45 (anterior quart fiscal: 17,20 milions d’unitats)

 

 

Consolidant, de manera secundària, la fermesa comunitària

 

Partint de la base que Shuntaro Furukawa, el president de Nintendo, ha aprofitat la publicació d’aquest quart fiscal per fer un comunicat on anuncia que la successora de la Nintendo Switch es presentarà al llarg del pròxim any fiscal i que al pròxim Nintendo Direct (juny del 2024) no se’n parlarà, queda clar que l’estratègia de la companyia nipona, juntament amb les xifres que us mostrarem a continuació, implica consolidar la comunitat i fer augmentar les xifres ja existents sense cercar un nou públic potencial. Són 7 anys de consola, encarant-ne un vuitè, i si fem una ullada a la primera imatge, la que compara l’any fiscal corresponent al 2023 amb el del 2024, s’observa una pèrdua significativa de percentatge de distribució en absolutament tots els models de Nintendo Switch, excepte amb el model OLED, que manté el pols a la caiguda de potència generalitzada i augmenta un 1,1%. A la tercera imatge podeu observar, més directament, com l’últim model de la consola híbrida ha anat prenent el relleu de la Nintendo Switch estàndard (model 2017) i de la Nintendo Switch Lite, que continua sent ‘residual’ comparada amb les altres dues consoles disponibles. En definitiva, són xifres de maquinari absolutament lògiques, però que contrasten totalment amb la quantitat de milions de jocs que Nintendo aconsegueix ficar a casa dels jugadors i jugadores d’aquesta plataforma. Al primer bloc d’aquesta publicació parlàvem d’alguns augments destacats en la distribució d’algunes de les aventures exclusives de la Switch que, tot i fora del podi, eren molt significatives, però no deixa de sorprendre que, per exemple, el Mario Kart 8 Deluxe, el número u indiscutible de la consola, hagi aconseguit col·locar 8,18 milions més d’unitats a la gent, o que el Nintendo Switch Sports, el que és, possiblement, el pitjor títol de la saga, n’hagi distribuït 3,51 milions. En tot cas, la xifra definitiva que mostra la bona salut d’aquesta generació de consoles de Nintendo és, sense cap mena de dubte, la de jugadors i jugadores actives, que ara mateix és de 123 milions actius, cosa que sorprèn pel fet de no tenir un futur de llançaments exclusius especialment esperançador (recordem que venim d’un abril sense cap exclusiu, i que del maig al juny rebrem, només, remasteritzacions o títols purament secundaris). Important destacar, com a conclusió d’aquest bloc informatiu, que la Nintendo Switch ja disposa de 31 títols que han superat el milió d’aventures venudes: 20 d’exclusius de la consola, i 11 provinents de tercers.

 

 

 

El futur serà digital… o no serà?

 

Ja sabeu que els i les fans de Nintendo som, possiblement, la resistència més gran que hi ha ara mateix respecte al pols implacable de la digitalització dels videojocs i el seu gaudi en format físic. Així i tot, i fent una ullada a les xifres presentades, ens és impossible determinar quin futur ens espera a les persones que, encara ara, adquirim aventures en format cartutx per tal de sentir, com a mínim a tall de placebo, que disposem de la totalitat dels videojocs que comprem (i encara és més impossible determinar quins moviments empresarials sorgiran després de l’anàlisi interna que es dugi a terme amb les xifres que tenim a les mans). Al llarg dels informes que hem anat avaluant anualment, amb la Nintendo Switch hem observat una balança prou equilibrada entre el format digital i el físic, però sembla que en aquest Q4/FY24, la batalla la guanya, per poc, el format digital, augmentant les vendes un 9,4% respecte a l’anterior any fiscal (405,2 bn de iens l’any 2023 i 443,4 aquest 2024), i amb un augment de proporció del digital d’un 2% respecte del físic, situant-se en un 50,2% (el 2023 es va tancar amb un 48,2% d’elements digitals i, per tant, un 51,8% d’elements físics). No són números que sorprenguin, però. A l’anterior informe, al febrer, aquestes xifres ja eren exactament aquestes (sota paraula d’honor), i ara s’han mantingut fins al punt de significar la paraula anual final. Sí que sorprèn, però, la ‘baixada’ en la proporció d’elements digitals que també disposen de versió física, que l’any 2023 va ser d’un 56,1% i aquest any fiscal s’ha tancat amb un 51,3%, cosa que torna a obrir una gran incògnita dels moviments de l’empresa pel que fa al format de les futures generacions de videojocs. De moment, podem continuar gaudint amb tranquil·litat d’anar llepant algun cartutx de tant en tant!

 

 

 

Que no pari la festa de l’economia nipona

 

Tot i que tota la informació presentada amb anterioritat pot arribar a rebaixar les expectatives empresarials, la realitat tangible és que la pèrdua de potència en percentatge de distribució d’elements de maquinari no s’ha traduït, en cap moment, en una pèrdua en l’àmbit econòmic. Si fem una ullada al FY23 i al FY24, observem com en absolutament tots els aspectes de Nintendo hi ha hagut un augment realment considerable dels beneficis, especialment en els elements de propietat intel·lectual fora de les plataformes de joc comunes, com poden ser les plataformes purament mòbils (on s’han augmentat un 81,6% els beneficis) o els elements de marxandatge (on els beneficis han augmentat un impressionant 98,5% respecte de l’anterior any fiscal). Quan diem que Nintendo és absurdament experta a vendre’ns tota mena de productes per complementar la nostra col·lecció de videojocs i consoles, i no només no se n’amaguen, sinó que ho gaudeixen tant com nosaltres! Poc més a ‘rascar’ hi ha, en l’apartat econòmic. La companyia nipona fa diners a cabassos i en som els principals responsables! Sí que és interessant fer una ullada, com sempre, al percentatge de vendes regionals que li representa cada zona a ‘la gran N’: les dues Amèriques continuen dominant, com sempre, el podi mundial (amb un 44,3% de vendes), seguides d’Europa (24,3%), la mateixa regió de Nintendo (Japó, amb un 21,7%) i deixant la resta del percentatge (9,7%) a zones més humils, on Nintendo acostuma a distribuir de forma més continguda. Per tant, la resta del món li aporten, a la companyia, el 78,3% dels beneficis, percentatge que no ha variat massa, en els últims anys.

 

 

 

L’imprevisible futur que ens espera amb la Nintendo Switch

 

El to baix de totes aquestes dades, per sort o per desgràcia, ens deixa amb més incògnites que elements dels quals ja tinguem o puguem tenir la resposta. Queda clar que és un informe anual on Nintendo vol treure molt pit dels beneficis econòmics i de la seva potència com a empresa distribuïdora de molts elements diversos que arriben al milió de vendes en un tancar i obrir d’ulls, però no es dona cap dada rellevant respecte al tan anhelat futur de la nostra estimada Nintendo Switch (cosa que ja va bé per calmar certs ànims, almenys sobre el paper). És sorprenent, donada la competència directa de l’empresa, que Nintendo hagi aconseguit col·locar al mercat, respecte l’abril del 2023, gairebé 15 títols exclusius d’una plataforma que encara increïblement el seu vuitè any de vida, i que elements secundaris com el Mario Vs. Donkey Kong o el Princess Peach Showtime, llançats dins d’un període de ‘decadència’ de la plataforma, hagin arribat fàcilment al milió d’unitats distribuïdes, consa que consolida, com hem comentat al segon bloc, la confiança comunitària en l’empresa. Ara bé, amb Nintendo centrada en expandir el seu imperi en altres territoris (recordem que hi ha la segona pel·lícula de Super Mario en marxa, l’expansió del Nintendo World amb una nova zona dedicada al Donkey Kong, o la creació del museu de la pròpia companyia), i amb un calendari de futurs llançaments que, sincerament, fa plorar al nen Jesús, estarem molt atents a les potencials novetats que es vagin alliberant al llarg dels pròxims mesos. I insistim: Metroid Prime 4 continua sense data de llançament determinada, recordant que es va anunciar a l’E3 de l’any 2017. Moltes gràcies a tothom per arribar fins aquí i fins al pròxim quart fiscal!