Nintendo ens ha ofert, aquest 07/11/2023, els nous resultats fiscals de la companyia, permetent-nos visualitzar en profunditat els seus moviments empresarials al llarg de tot el període d’estiu del present any. Com sempre, a NintenhypeCat us oferim una breu ullada en català a aquests documents resumint-vos les dades més destacades per tal que pugueu observar ràpidament l’evolució ja no només de la Nintendo Switch, sinó dels seus videojocs, la seva situació econòmica i, sobretot, el futur que li espera com a producte tecnològic i a escala social tenint en compte que la present generació de Nintendo és ben a punt de canviar després d’haver i estar fent història.
L’antiga tauleta que domina el 66% del mercat
Per tant, és lògic començar amb les xifres més generals: la Nintendo Switch ja ha distribuït 132,46 milions d’unitats (l’anterior quart fiscal la xifra era de poc més de 125 milions d’unitats, per la qual cosa es nota el decreixement provocat per la temporada estiuenca) i 1133,23 milions de jocs distribuïts (anterior quart fiscal, 1036,15). Se situa i consolida, doncs, com la tercera consola més venuda de la història, dominant el 66% del mercat actual del sector dels videojocs. El podi dels deu videojocs més venuts de la consola no s’ha modificat en absolut respecte als anteriors quarts fiscals més recents, però han augmentat les seves xifres de forma certament exponencial. D’aquesta manera, el Mario Kart 8 Deluxe se situa com el videojoc més venut de la Nintendo Switch (57,01 milions d’unitats distribuïdes), seguit de l’Animal Crossing: New Horizons (43,38) i del Super Smash Bros. Ultimate (32,44). Curiositat: tot i les constants crítiques cap al títol degudes a la seva escassa qualitat, el Pokémon Escarlata i Porpra se situen com el quart millor títol a nivell vendes de la franquícia (23,23 milions d’unitats distribuïdes), per darrere del podi que governa el Pokémon Vermell / Blau / Verd (31,38), el Pokémon Espasa / Escut (26,02) i el Pokémon Or i Plata (23,70).
Dominància absoluta de la Nintendo Switch OLED
Donant una ullada més profunda a la divisió entre consoles i als títols que més han crescut a nivell vendes al llarg d’aquest trimestre, no és sorprenent observar com, respecte a l’anterior quart fiscal de l’any passat, l’augment de vendes de consoles ha augmentat, sobretot gràcies a la Nintendo Switch OLED (augmentant un 32,8% respecte al Q1 i el Q2 del FY23). Els models més perjudicats són, doncs, el model estàndard (que no para de decréixer) i el model Lite, que no ha quallat en absolut entre el públic. La venda de videojocs ha augmentat un 1,8% respecte al mateix període de l’anterior any fiscal. La Nintendo Switch ja disposa de 16 títols (12 exclusius i 4 d’empreses alienes) que han superat el milió de vendes a la plataforma. El Tears of the Kingdom, el Mario Kart 8 Deluxe, el Pikmin 4 i el Super Smash Bros. Ultimate són els quatre títols més destacats pel que fa a augment de xifres.
El mercat digital, sempre a l’alça
Una dada vital en què ens agrada parar atenció és, sense cap mena de dubte, la proporció entre les vendes de jocs digitals i jocs físics. En l’àmbit econòmic digital, l’augment de beneficis ha augmentat un 15,8%, cosa que obre una porta de preocupació pels amants del format físic. Pels elements propis i exclusius de Nintendo, el sector digital d’aquest Q1-Q2 ha baixat gairebé 1 punt respecte al mateix període de l’anterior any fiscal (0,8%), però si donem una ullada a tots els elements en conjunt, ara mateix el sector digital representa el 54,2% del mercat de Nintendo. D’aquest poc més del 54%, el 54,9% representa contingut descarregable extra (DLC, vaja) o elements exclusius digitals, i el 42,9% representen videojocs complets també disponibles en format físic. Aquest percentatge, sumat al gairebé 16% de benefici digital, s’acosta perillosament al 56,7% de proporció de vendes digitals del Q4 del FY23…
Potència econòmica en tots els seus àmbits interns
En l’àmbit econòmic nu i cru, i respecte al mateix període de l’anterior any fiscal, Nintendo ha obtingut un considerable augment de beneficis en tots els seus sectors interns (més dels que s’esperaven en la seva previsió anterior i tot). El benefici net ha augmentat un 21,2%; les vendes de videojocs han augmentat un 16,7%; els elements relacionats amb els dispositius mòbils han tingut una pujada de vendes d’un 133,3%, i les cartes de joc continuen el seu periple d’augment exponencial venent un 125,2% més. L’únic que li ha grinyolat una mica, però, és la proporció de vendes de consoles (que ha baixat un escàs 0,6% respecte al mateix període de l’anterior any fiscal, notant-se mínimament els anys que la consola porta al mercat) i, com s’ha comentat anteriorment, el tema de les vendes digitals. I, per anar més al detall econòmic, Japó representa, ‘només’, el 21,7% del mercat de Nintendo, per la qual cosa la resta de continents li mantenen el 78,3% dels seus beneficis. Europa, a Nintendo, li representa el 22,8% del mercat, assimilant-se molt al mateix continent empresarial. Qui més aporta és, doncs, Amèrica del Sud i Amèrica del Nord, abastant gairebé el 44% del mercat, cosa que deixa entreveure el perquè de certes decisions de Nintendo dels últims trimestres…
Més títols exclusius, més milions de vendes
Finalment, una de les dades més destacades que ens ha ofert Nintendo en aquest informe és el llistat al detall dels 12 videojocs exclusius de la Nintendo Switch que han superat el milió de vendes. Res que sorprengui especialment perquè són els grans elements pels quals es recordarà aquesta generació de l’empresa nipona, però observem com el Pikmin 4, el Mario Party SuperStars i el Nintendo Switch Sports, considerats socialment com a quelcom ‘menor’ o menys destacat, trenquen aquesta mentalitat i se situen al costat dels grans llançaments de la plataforma. Esperem que us hagi agradat aquest resum i fins al proper quart fiscal!