Cultura ‘Doujin’
Fa temps que tinc ganes de participar en la secció NindiesHype, tot i que mai he trobat algun joc independent que m’incités prou per escriure una anàlisi. Això no vol dir que gaudeixi de diferents jocs independents, al contrari. En els últims anys he començat a gaudir més dels jocs indie que els llançaments AAA. Sempre és agradable comprovar de primera mà les noves idees que petits desenvolupadors tenen.
És gràcies a aquesta mentalitat que, fa cosa d’uns mesos, em vaig interessar per la cultura indie del Japó. Gairebé tots els grans jocs independents són occidentals, i això em va despertar certa curiositat. Una de les meves sorpreses va ser conèixer el terme ‘doujin’ i tot el que significa, especialment en l’àmbit dels videojocs. També, investigant aquest terme, em vaig trobar una sèrie de personatges que ja feia força anys que havia vist, però no en sabia res. Estic parlant de Touhou, o Touhou Project, per ser més exactes.
‘Doujin’ es pot traduir com a grup de persones que comparteixen una afició i treballen plegades per tal de dur a terme una obra inspirada per aquesta afició en comú. Normalment s’atribueix al món del manga, però ja fa anys que també s’utilitza en videojocs. De manera simple, podem dir que la ‘franquícia’ Touhou és la màxima representació de l’ànima ‘doujin’, doncs el seu creador, ZUN, permet que tota persona faci servir les seves creacions per tal de crear nou contingut i, fins i tot, comercialitzar-lo. Sempre i quant tingui permís, és clar. Anualment es celebra la Comiket (Comic Market), una espècie de mercat/convenció on es venen tota mena de creacions doujin i els fans gaudeixen d’aquelles franquícies que estimen. Com és d’esperar, Touhou té una gran presencia.
És per això que els llançaments de productes de Touhou són constants, tot i que el contingut oficial és escàs. Videojocs, àlbums de música, manga, animes… tota mena de creacions fetes per fans –i algunes empreses– veuen la llum del dia i s’estrenen en diferents plataformes. Només cal veure la eShop de Nintendo Switch, on podem trobar alguns jocs de la franquícia i cap d’ells és original, tots són fets per fans i publicats per empreses amb força pes en el territori nipó, com ara SONY. Casi que podria canviar el nom de la secció per ‘DoujinHype’, tot i que no té massa ganxo…
Un món conegut…
Touhou Genso Wanderer – RELOADED – és un roguelike desenvolupat per AQUASTYLE i inspirat en el món de Touhou. El joc agafa personatges coneguts i escenaris icònics i els barreja amb la jugabilitat clàssica dels rogue, tot acompanyat d’habilitats i ítems que formen part del món de Touhou. Des dels diàlegs fins a la trama en si, tot té una flaire de Touhou molt agradable per aquells que coneixen –més o menys– els diferents personatges i les seves vivències. També és cert que com més coneixement tingui un de la franquícia i del seu ‘lore’, més podrà gaudir dels petits detalls i la trama.
Al començament controlarem a la donzella del Santuari Hakurei, Reimu Hakurei. Ella és la cara de Touhou i és la protagonista en l’àmplia majoria de jocs. A Genso Wanderer, Reimu visita la tenda d’en Rinnosuke, on es troba una Esfera Daurada que al ser tocada per ella, allibera el mal que estava segellat dins, provocant que Rinnosuke esdevingui malvat i es faci amo del món, tot creant una gran torre que utilitza terrenys de tot Gensokyo per cada una de les seves plantes. Amb l’ajuda d’una jove sàvia de nom Futo i d’altres personatges de Touhou, Reimu podrà derrotar Rinnosuke i aconseguir que torni als seus cabals, salvant així Gensokyo.
Tot i la simple història, els diàlegs amb els diferents personatges és realment entretingut, i la durada del gameplay és més que acceptable, doncs el joc té present que al ser un roguelike, la gràcia està a repetir la masmorra i fer-nos més forts cada vegada. A més, un cop acabem la missió principal amb la Reimu, desblocarem diferents missions secundàries en les quals controlarem personatges diferents, cada una amb la seva pròpia història i habilitats.
… però misteriós?
Genso Wanderer pren la jugabilitat dels Mystery Dungeon, una sèrie de jocs basats en els roguelike. Hi ha una gran sèrie de franquícies que han vist adaptacions a Mystery Dungeon, com ara Pokémon i Final Fantasy. Com tot roguelike, aquests jocs han de complir unes certes característiques, com ara: moviment per torns, que al morir s’hagi de començar de nou la partida, i la generació aleatòria de cada nivell. Sí que és cert que algunes d’aquestes característiques poden variar, però la base és sempre la mateixa encara que alguns jocs disposin d’altres mecàniques. Pel que fa a Touhou Genso Wanderer, és força similar als Mystery Dungeon de Pokémon, especialment pel que fa al tema d’atacs i el sistema d’inventari i objectes.
Seguint la trama, explorarem nivells generats aleatòriament, tot avançant fins a arribar al nostre objectiu, que normalment resulta en un final boss d’allò més complicat. A vegades, també ens trobarem un territori on podrem descansar, com una ciutat o la llar d’un personatge aliat. El joc compta amb una història principal que serveix com a base, tot i que la versió de Nintendo Switch, la RELOADED, inclou també una sèrie de missions extres en les quals controlarem altres personatges en nivells totalment diferents. A més, el joc conté DLCs que ens desblocaran encara més personatges jugables, vestits diferents, i campanyes noves.
Jugabilitat complexa, però gratificant
Només començar, el joc ens presenta un simple tutorial i de seguida ens envia la nostra primera missió: salvar el món de Gensokyo. Per tal de fer-ho, hem d’entrar a l’enorme Torre dels Desitjos, la primera masmorra del joc, i derrotar al final boss. Un podria pensar que aquesta primera missió seria fàcil, per tal d’acompanyar al jugador durant el seu primer contacte amb el joc. Però no. 40 plantes per explorar, amb només un parell de ciutats entremig per tal de curar-nos i comprar equipació, tot amb un preu força exagerat si no estalvies prou. No cal ni comentar la dificultat del boss. Doncs si podem arribar sense problemes a ell, els seus atacs provoquen un mal descomunal, i cal desenvolupar una estratègia per fer-li front.
Un dels punts forts del joc és la fusió d’objectes per tal de fer-los més forts. Armes, armadura, equipació… tot es pot combinar per tal d’augmentar les estadístiques i els atributs. A més, per molt que morim, sempre mantindrem la nostra equipació i, per tant, acumularem poder per cada ‘run’ que fem. Arriba cert punt que serem una bèstia de matar, tot i que els bosses acostumen a ignorar les nostres estadístiques i requereixen pensar bé els nostres moviments. Més enllà dels típics objectes com les armes i l’equipació, també podem trobar i utilitzar Spell Cards i segells màgics, cadascuna amb un efecte diferent, com ara provocar son a tots els enemics del nivell, o intercanviar la posició d’un enemic per la nostra, per tal de teletransportar-nos. Aquestes possibilitats obren les portes a diferents estratègies molt útils.
A més, cada personatge disposa d’una sèrie de moviments especials que s’anomenen Danmaku. Aquests atacs ens permeten atacar a distància i fer mal a diferents enemics a la vegada. Per fer-los servir, no ens cal cap Spell Card ni segell. Només necessitem Punts de Poder (P). Cada atac en gasta un nombre fixe, i sempre podem dur a sobre un màxim de 30P. Si tenim una bona arma, gairebé mai ens gastarem, i el joc és força generós en aquest aspecte.
Una presentació molt cuidada
El joc està presentat amb un punt de vista zenital, com és normal en el gènere Mystery Dungeon. Els dissenys dels personatges estan realment bé tot i poder resultar una mica chibi en els moments de gameplay. Quan se’ns presenta la trama, el joc passa a semblar una novel·la visual, doncs veiem il·lustracions dels personatges amb diferents postures i podem llegir el text en la part inferior de la pantalla. Tots els diàlegs importants estan completament doblats al japonès, amb una bona qualitat d’actuació. A més, cal mencionar que la música del joc està feta de meravella i inclou remix de cançons conegudes de Touhou. Sóc molt fan dels temes dels bosses.
La introducció del joc inclou una cinemàtica en 3D que, tot i no ser d’una gran qualitat pel que es refereix a l’apartat tècnic, sí que causa una decent primera impressió. A la resta del joc, no en trobem cap més, amb alguna excepció molt puntual. És de suposar que no va convèncer als desenvolupadors i van decidir mantenir l’estètica 2D que funciona tan bé. Sí que és cert que els menús podrien tenir una mica més de cura i que alguns dels nivells desentonen una mica pel que fa a disseny. Així i tot, el rendiment del joc és excel·lent, sense cap problema fins i tot en nivells replets d’enemics i atacs.
Take it easy!
En definitiva, Touhou Genso Wanderer – RELOADED – és l’edició definitiva d’un dels doujin més aclamats en els últims anys. Un Mystery Dungeon amb skin de Touhou que ens presenta una trama entretinguda amb tots aquells personatges alguns tant estimen. A més, una jugabilitat complexa però addictiva, que farà les delícies de tots els amants dels roguelike i que promet hores de joc. Siguis seguidor de Touhou, vulguis fer un primer tast a la franquícia, o simplement busquis un Mystery Dungeon en el que passar-t’hi hores, Genso Wanderer és el que estàs buscant. Una llàstima, però, que la versió en físic sigui exclusiva del Japó.
- Jugabilitat excel·lent al més pur estil Mystery Dungeon.
- Història entretinguda explicada com si es tractés d’una novel·la visual.
- Doblatge en japonès més que decent. Bona banda sonora.
- Hores i hores de contingut.
- Moltes mecàniques que no s’acaben d’explicar.
- Dificultat artificial en alguns moments, principalment en els bosses.