“Incapaç d’acceptar tot allò que hi ha, va començar a posar nom a tot allò que temia. Inquiet, fins i tot així, per la mai tant present absència, va lligar a terra el que no podia veure ningú, li va donar un ordre i el va tancar, malgrat la seva naturalesa infinita, en un concepte. (…)”

 

 

El sector de l’entreteniment multimèdia ens està demostrant de forma implacable que els videojocs independents estan gaudint d’una salut espectacularment realista en quan a transmetre missatges profunds i extremadament lligats a la buidor humana més primitiva, dotant de protagonisme total la part “transmitiva” i combinant-la a la perfecció amb una qualitat audiovisual que podrà agradar més o menys als jugadors/es, però que queda certament eclipsada per la capacitat “d’explicar” del videojoc. Creant una curiosa fusió entre GRIS (de Nomada Studio), Monument Valley (d’Ustwo Games) i el no menys important The Bridge (de Ty Taylor i Mario Castañeda), la gent d’Altered Matter ens ofereixen Etherborn, una aventura en la que cada nivell és un trencaclosques de caire orgànic en el que la exploració i la manipulació de l’entorn resulten claus de cara a desxifrar el camí a seguir. Preparats/es per rebre un duríssim cop de realitat respecte la nostra total i absoluta falta de respecte, moral i ètica cap a tot allò que ens envolta?

 

” (…) I amb la seva ajuda, allò que l’amenaçava d’esclafar-lo, va quedar sotmès al seu ego i reduït, per ciència infusa, a llenguatge. I així, abstret pel fulgor d’una espelma, va oblidar que les seves petjades, al final, són al món el que una gota de pluja és al mar.”

 

 

La “no importància” de l’efímera humanitat

 

Un grup de només quatre persones van ser capaços/es de desenvolupar una grandiosa aventura de caire metafísic com és Etherborn i oferir-la a tota la comunitat de jugadors/es un memorable 18/07/2019. Teniu davant una obra independent realitzada per un equip humà molt i molt reduït que, depenent del vostre nivell d’habilitat, superareu en menys de quatre hores, però que no us facin cap mena de por aquestes afirmacions ni us tirin enrere a l’hora d’enfrontar-vos als reptes que us ofereixen Altered Matter amb aquest videojoc: el nivell de qualitat final és molt alt, i a nivell de transmissió, tenim un fil conductor de tot plegat filosòficament perfecte que planteja el “per què” de la nostra presència en una situació tant efímera com el present i l’intent desesperat de la humanitat d’adaptar-s’hi siguin quines siguin les conseqüències, tant a nivell positiu com, sobretot, negatiu.

 

“Ets un ésser sense veu que acaba de néixer en un món on una veu sense cos espera la teva arribada. Quan apareixen els primers pensaments, t’adones que el teu viatge acaba de començar. Heu d’arribar a aquesta veu etèrea per comprendre plenament la vostra pròpia existència.”

 

Aquest fragment extret de la pàgina web de l’aventura defineix a la perfecció el repte “històric” i de fons que viurem tant bon punt iniciem el nostre recorregut per Etherborn. Això sí: el missatge que transmet és molt profund, i de vegades tindrem la sensació de que la introducció explicativa de cada zona i el propi “gameplay” no quadren i que la filosofia explicativa de la que tant gaudeix el joc queda camuflada entre els paisatges i les diverses zones que formen el “tot” de l’element multimèdia interactiu. Res més lluny de la realitat: diposarem de subtítols i fins i tot veus que ens esclariran a la perfecció el que viurem en cada fragment del joc i a poc que ens obrim i deixem que ens envolti la seva màgia metafísica, els pensaments i sensacions ens faran un gir impressionant i el nostre enllaç amb el joc serà total. I, atenció: Etherborn és possiblement el primer joc llançat a una plataforma de Nintendo que està doblat al català i, a més, de forma absolutament perfecta. Un grandiós detall que farà de les delícies dels jugadors/es catalans/es.

 

Què? Qui? Com? On? Quan? Per què? Tantes preguntes i tantes possibles respostes a la vegada…

 

Ordenada deconstrucció ambiental

 

Amb Ethernorn ens trobem una aventura en la que els elements audiovisuals i la jugabilitat estan tant absolutament lligats que resulta gairebé impossible fer una distinció entre els dos conceptes com en la resta d’anàlisis realitzats, ja que si bé la banda sonora “de fons” funciona de forma independent, la jugabilitat afecta de forma directa a l’estètica visual i als efectes de so que sorgeixen de la pantalla i dels bells escenaris que formen el joc en la seva totalitat. Els nostres passos es convertiran de forma immediata en expressions gràfiques i físiques en la pantalla, i les formes originades prendran tot el protagonisme i es convertiran en la clau de la jugabilitat de l’aventura.

Les imatges i el tràiler que us hem adjuntat en aquest anàlisi deixen veure clarament que es tracta d’un joc de puzles, on el nostre objectiu principal serà traslladar unes esferes d’energia fins a punts concrets situats estratègicament en les diverses zones (molt variades i amb un fil conductor principal com és “l’arbre de la vida”) per tal de “modificar” el mapa i seguir endavant fins al final de la fase, per donar pas al següent “record” o “vivència” i així fins a la conclusió de l’aventura, on totes aquelles frases i introduccions sense aparent relació llançades de forma aleatòria al principi de cada escenari, de repent cobraran total sentit. La jugabilitat no té més complicació que la de moure’ns i saltar per tal d’arribar a punts concrets. La màgia radica en els escenaris: cada acció tindrà la seva conseqüència, i la perspectiva, el surrealisme i el cubisme ens obligaran a calcular a la perfecció els nostres moviments per tal de trobar certa lògica a, per exemple, estar caminant per una paret quan visualment ens trobarem davant d’un aparent camí horitzontal (cosa que a la vegada és un dels petits aspectes negatius de l’obra). Resulta igual de complicat definir aquest joc com les litografies i elements del mestre Maurits Cornelis Escher, del qual us animem a buscar-ne informació al tractar-se d’un dels màxims exponents de les construccions impossibles, exploracions de l’infinit i tessel·les gràfiques. I Etherborn és un homenatge perfecte a la seva obra.

 

Etherborn s’inspira, a més, en l’obra i estudis de l’artista Oscar Reutersvärd, el pare de les figures impossibles.

 

Gràficament és un espectacle i un gaudi per a la vista. És com si les obres de l’anteriorment comentat artista haguessin traspassat la barrera de les dues dimensions i fóssim capaços de recórrer la seva surrealista ment amb un 3D extremadament ben aconseguit. A cada racó es nota que la gent d’Altered Matter han parat atenció fins i tot al més mínim detall per lligar i quadrar tots els elements i dotar de sentit “realístic” una obra que, aparentment, està destinada a ser interpretada per la imaginació i no amb el “sentit de la raó” com a tal, però aquí tindrem al nostre abast tant la raó com la imaginació. I ambdós punts de vista creen una sensació espectacular.

Si alguna cosa es pot retreure al tema gràfic és que Etherborn peca sobretot per uns fons certament plans i amb la “tècnica” de la utilització de “boira” per tal de crear la sensació d’infinit i de buidor que de vegades es trasllada als escenaris com a tal, però a la vegada, si bé pot resultar negatiu per les persones que es basin en el tema visual (error total en un joc d’aquestes característiques, per què ens hem d’enganyar), potencien el tema transmitiu del que s’envolta la totalitat de l’aventura. La resta… poc més a afegir que no s’hagi vist al tràiler o a les anteriors imatges: detalls, detalls i més detalls. Us assegurem que una vegada us introduïu en aquests mons, us meravellareu tant pels temes de perspectiva que deixareu de banda aquest petit i insignificant aspecte.

I si bé els efectes de so poden resultar bastant bàsics pel que és l’aventura en sí, la banda sonora no podia ser més adequada i perfecta per a l’obra que se’ns presenta. Cada escenari disposa de la seva pròpia melodia i auditivament ens transportarà cap als variables mons de cada “record”, atrapant-nos de forma implacable. Cada nota ressona amb una extraordinària “suau potència” i en més d’una ocasió ens “obligarà” a connectar auriculars a la consola i tancar els ulls per tal de traslladar la nostra ànima a dit element digital per tal de “ser un/a” amb el que es mostri per pantalla. Ja podeu donar les gràcies a Gabriel Garrido Garcia per aquesta grandiosa fita en un joc independent.

 

Un bell món canviant amb una perspectiva que es modifica al nostre ritme, acompanyat sempre de la seva melodia única.

 

Etherborn per a Nintendo Switch està disponible en format digital a través de l’eShop de la consola híbrida de Nintendo des del 18/07/2019 a un preu de 16,99 euros. Podeu trobar més detalls de dita versió a la pàgina oficial de l’aventura o a l’entrada publicada a la web de Nintendo, on el podreu adquirir directament.

 

 

  • La capacitat transmitiva de l’aventura. Filosofía i metafísica en estat pur.
  • Els elements visuals, extremadament impactants i amb un estil únic.
  • El disseny dels nivells i dels puzles, molt originals i amb estratègies de joc novedoses.
  • La jugabilitat, innovadora i molt adaptada a l’estil del joc, però que també suposa ser un punt negatiu.
  • La banda sonora i els efectes de so, confirmant que de la senzillesa sorgeix la gairebé pefecció.
  • Els recursos per adaptar el joc a tothom, amb subtítols de mida variable i doblatge al català.

 

 

  • La duració de l’aventura, escassa però comprensible degut al “què” del joc.
  • La jugabilitat, que costa de comprendre a estones i adaptar-s’hi és qüestió de temps.
  • El preu, que pot tirar enrere a molts jugadors/es tot i oferir un contingut de gran qualitat.